Nogle gange er Instagram bare guld værd, har fået så mange nye venner og bekendtskaber gennem det medie. Lea Hoffmann er en af dem. Ret ofte åbner der sig en masse nye døre, når man mindst venter det. Lea havde inviteret mig til at besøge hende, mens hun var på arbejde på Fyns Grafiske Værksted.
Hvis ikke du kender hende i forvejen, kan det varmt anbefales at kigge nærmere på hendes hjemmeside
Startede med at se nogle af hendes tidligere tryk, som hun havde lavet med samme teknik,vi skulle gennemgå senere. Det var blandt andet en hest og giraf, der havde fået byttet hoveder samt en afrikansk mand i hop.
Lea lave et print af en ananas til hendes kæreste. Så vi startede med at finde et billede af en ananas, som ville være godt til fotogravure/ heliogravure-teknikken.
Billedet af ananasen blev printet ud på en transparent. Derefter skulle billedet overføres fra transparenten til en lysfølsom trykplade. Trykpladen kommes derefter i mørkekammer med transparenten ovenpå, trykpladen bliver belyst med UV i ca 3-5 minutter. UV-lyset gør at printet fra transparenten bliver ætset ned i trykpladen. Du kan læse lidt mere om teknikken her.
Printpladen blev herefter vasket i lunt vand, tørret og varmet op. Derefter er pladen klar til tryk.
Efter at tryksværten er blevet fordelt godt på pladen, tørres det overskydende sværte af med en blød klud. Vi fik prøvet os frem med forskellige farver (sort, guld, hvid og en blanding af guld og hvid). Papiret er forinden blevet lagt i vand, så papiret blev præget af trykpladen, når den køres igennem pressen.
Synes det var en rigtig sjov dag, meget lærerig, det har især givet en stor indsigt i hvor lang tid det tager at lave en printplade, og hvor meget forarbejde der ligger bag at lave et enkelt tryk. Fik et “ghost Print” med hjem af ananasen med det sorte tryk. Et ghost print vil sige at laver et tryk mere uden at tilføre ny sværte til pladen. Printet bliver derfor lidt svagere end ved det første tryk.